Starter jenteakademi i Talentgården

Strømsgodset øker satsingen på jentefotball ytterligere. Nå har vi gleden av å presentere Eliteakademi for jenter i Talentgården.

Tidligere denne uka ble det kjent at Strømsgodset har inngått en samarbeidsavtale med NFF Buskerud om å drifte sonesatsingen i Nedre Buskerud for spillere i alderen 12-14 år. Nå er det klart at vi også etablerer et eget jenteakademi inne i Talentgården for de som ønsker å satse litt ekstra.

Tilbudet vil være gratis – akkurat som vårt Eliteakademi for gutter.

EA for jenter er for spillere født i 2007, 2008 og 2009. Dette vil være et supplement for spillere som er langt fremme i sine representative klubber, og som trenger ekstra påvirkning/tilbud fra et toppfotballmiljø. Det blir en økt per uke i en mer spisset gruppe for de som ønsker å nå toppfotballen. Spillerne vil fortsatt være en i egen klubb. Det er ikke snakk om å melde overgang. Treningsgruppa vil ligge på mellom 16-22 spillere. I september er det fire opptakstreninger, før det blir oppstart etter høstferien (uke 41).

Ståle Brandsrud blir faglig ansvarlig for EA jenter. Her sammen med spillerutvikler i NFF Buskerud, Mounir Hamoud.

Rutinerte Ståle Brandsrud blir faglig ansvarlig for akademiet, mens driftsleder i Talentgården, Jørgen Røgeberg, står for organiseringen.

- Vi mener det er stort behov for et slikt tilbud i vårt distrikt. Vi ønsker at dette akademiet skal være et supplement til trening i egen klubb og til det beste for de jentene som ønsker å satse litt ekstra. Målet vårt er at dette tilbudet vil bidra til at vi får flere gode jentemiljøer i breddeklubbene. Med en sterkere bredde så øker mulighetene for at vi sammen kan klare å etablere et mer robust toppfotball-miljø for jentene i vår region. Samarbeid er helt nødvendig for å nå målene vi har satt oss, sier daglig leder i Strømsgodset, Magne Jordan Nilsen.

Per nå har ikke Strømsgodset Toppfotball planer om å etablere flere lag under A-laget og rekruttlaget. Vi ønsker å påvirke til at det er flere gode jentemiljøer i distriktet og legge til rette for fornuftige hospiteringsordninger.

- Vi trenger å øke nivået på spillerutviklingen for jenter i vår region og her må Strømsgodset tar et større ansvar. Vi får ikke gjort alt på en gang, men vi bygger nå opp jentesatsingen stein for stein. I så måte er dette akademiet i Talentgården et viktig tiltak, sier Nilsen.

Jørgen Røgeberg har merket stor pågang fra jenter siden han startet i jobben i januar. Tidligere i år etablerte vi FA Mini for jenter født i 2008-2015. Dette har vært meget populært. Røgeberg er veldig glad for at vi å supplerer med enda et tilbud til fotballspillende jenter i Talentgården.

- Det er mange jenter der ute som brenner for fotballen, og som har et sterkt ønske og motivasjon for å utvikle seg videre. Spillere med potensial og drivkraft til å trene mer som trenger et ekstra tilbud. Vi håper og tror at dette blir godt mottatt ute i breddeklubbene, sier Røgeberg.

Innmelding til opptakstreningene gjøres til Ståle Brandsrud på [email protected]. Ståle kan også kontaktes for sportslige spørsmål rundt tilbudet på 46937055.

Andre ting du lurer på? Kontakt Jørgen Røgeberg på mail: [email protected], eller pr. telefon: 97093605.