Satser på jentene i Talentgården

Nathalie Kasongo blir trener for FA Mini jenter. Les mer her om vår nye satsing i Talentgården.

Annonse:

Fremover kommer vi til å intensivere vår satsing på jentefotballen i Talentgården. I samarbeid med damelaget ønsker vi å etablere Talentgården som en seriøs, utviklende og god aktør for jentefotballen.

Som en del av denne satsingen ønsker vi oss sterkt flere jenter til FA-tilbudet i Talentgården! Vi har tilbud for jenter fra 2015-2008!

De yngste jentene har "FA Mini" på mandag og onsdager kl 15.00 for jenter født 2015-2013! Her er det Nathalie Kasongo fra damelaget til SIF TF som er trener. Det vil bli bidrag fra flere spillere fra damelaget, samt at andre trenere fra FA sitt trenerteam også vil bistå ved behov.

- Nathalie, hva er det beste med å være trener på FA?

- Det beste med å være trener her er helt klart å se gleden de unge har for fotballen. Gleden, kombinert med et ønske om å bli bedre! Jeg synes det er stas å være en rollemodell for barna her, og ikke minst, å ta aktivt del i utviklingen deres.

- Hvorfor vil du anbefale jenter å melde seg på FA Mini?

- Først og fremst fordi det er moro, sosialt og utviklende. Her i Talentgården oppleves mestring. Som en del av jentefotballen ønsker jeg også å fronte det at jenter her kan bli gode. Det er lov for jenter å spille fotball med et mål om å satse! Alle jenter kan komme akkurat så langt dem vil. Jeg vet dem kan, og akkurat dette brenner jeg for. FA mini blir et eksempel for andre jenter som ikke tør å ta "sjansen" på å melde seg på, eller av andre grunner ikke kan spille fotball. Alle kan melde seg på, og vi garanterer at det er moro! Jenter flest synes fotball er kult!

Hvordan ser treningene på FA Mini ut?

- FA i Talentgården er ferdighetsbasert-trening. Det samme gjelder FA Mini. Du kan være med her selv om du har kamp/trening samme dag eller dagen etter. Vi har fokus på basistrening som er viktig å ha med seg uansett alder. Er du god til å slå en pasning, så kan du alltids bli bedre. Videre har vi det naturligvis mye moro i tillegg. Fotball skal være moro! Stafetter, tre på rad med fokus på overblikk o.l. Så har vi også noe spill.

Kan alle delta på FA Mini? Eller er det kun for de som er veldig interessert/best i fotball?

- Absolutt alle kan delta. Det er det fine med fotballen, det er rom for alle. Her kan du komme om du akkurat har startet å spille. Du vil oppleve enorm utvikling og få en skikkelig "boost" med fotballen.

- Som fotballspiller og en del av Strømsgodsets damelag, hva er din anbefalinger for unge jenter i forhold til det å utvikle seg på en god måte innen fotball?

- Jeg anbefaler at jenter tør å sikte høyt! Og med "sikte høyt" så betyr det nødvendigvis ikke å bli verdens beste fotballspiller om noen år, men sett deg de målene du ønsker. Legg i godt med arbeid, ingenting er gratis. Det må jobbes hardt for å komme langt, og man må godta at man vil møte på noen nedturer underveis. Jeg anbefaler jenter også å ta kontakt med eldre jenter og få noen rollemodeller man ser opp til. Det kan være noen i egen klubb. Noen som gir deg motivasjon til å yte ditt beste!

Påmelding til FA og FA mini gjøres her.

Annonse fra Eliteserien: