EA for jenter er i gang

Det nye Eliteakademiet for jenter startet opp i Talentgården i forrige uke. 49 jenter fra 17 ulike klubber er påmeldt.

Bildetekst: Ida, Michelle og Bettina fra Lier IL sammen med trener Ståle Brandsrud

I Strømsgodset prater vi stadig oftere om det store jenteløftet. A-laget har tatt posisjonen som distriktets flaggskip og nå jobbes det for fullt med å strukturere opp spillerutviklingsarbeidet på jentesiden nedover i årsklassene.

Vi har etablert et samarbeid med NFF Buskerud om å drifte Sone Nedre Buskerud for spillere i alderen 12-14 år og vi har startet opp gratis Eliteakademi for jenter født i 2007-2009. Interessen har vært stor etter vi lanserte dette tilbudet. 49 spillere fra 17 ulike klubber i distriktet er nominert.

Det vil nå deles inn i to treningsgrupper som kjører tre opptakstreninger i september. Etter høstferien tas det ut en endelig treningsgruppe på 20-22 spillere.

EA jenter økt 2.jpg

Eliteakademiet for jenter er på mange måter historisk. Aldri før har jentene i vårt distrikt hatt et lignende tilbud. Driftsleder i Talentgården, Jørgen Røgeberg, er henrykt over å kunne legge ordentlig til rette for jenter som ønsker å satse ekstra på fotballen. Etter at Røgeberg begynte i jobben i januar har han merket stor pågang fra fotballinteresserte jenter. Mange er allerede en del av FA og FFO-tilbudet i Talentgården.

- Eliteakademiet for jenter er et stort steg i riktig retning for å etablere et fullverdig toppfotballtilbud for jenter i området vårt. Det at Strømsgodset i en periode med tøffe økonomiske tider, tar på seg kostnadene og ressursene som skal til for å etablere et slikt gratis tilbud for jentene, vitner om at klubben virkelig ønsker å ta ansvar for satsingen på jentefotballen, sier Røgeberg.

- Hva får jentene som er med på EA?

- Med EA (Eliteakademiet) får jentene et miljø på tvers av breddeklubbene i området hvor de som ønsker å satse kan møtes. Vi er spesielt glade for at breddeklubbene har vært positive til dette, og vi ser at klubbene i området ønsker å stå sammen med Strømsgodset om å skape et toppfotballmiljø for jentene her i Talentgården. Vi tror også at dette vil skape mer blest om jentefotballen og således bidra til å bygge flere gode jentemiljøer i bredden. Bredden er viktig for å få til dette.

Ståle Brandsrud har det faglige ansvaret for akademiet. Altså står han for planlegging og gjennomføring av øktene. Ringreven er også faglig ansvar for Sone Nedre Buskerud, som Strømsgodset samarbeider med NFF Buskerud om. Det skal også nevnes at Ståle har ansvar for toppgruppen og kretslag, sånn sett sikrer man en god helhetlig tråd i spillerutvikling på jentesiden.

- På EA-treningene vektlegger vi tilstedeværelse, evnen til å ta læring (det å bli sine egne trenere) og ikke minst, om det er noen X-faktorer hos spillerne. I treningsarbeidet jobber vi med samme treningsmetodikk som benyttes i Strømsgodset Toppfotball sin utviklingsavdeling og vi har fokus på treninger med høy intensitet, sier Brandsrud.

- Skal spillerne klare seg på det øverste nivået er det tre hovedsaker som gjelder: 1 mot 1 defensivt. 1 mot 1 offensivt og til slutt: Helheten i spillet, fortsetter han med stort engasjement.

Vi gleder oss til fortsettelsen!

Trenere på EA: Nathalie Kasongo, Celine Bråten, Ståle Brandsrud og Martin Fredriksen.