Blant landets mest attraktive sponsorobjekt

Av 16.000 sponsorobjekter i det norske markedet er Strømsgodset helt oppe på 8. plass. Det viser en fersk rapport fra Sponsor Insight.

Annonse:
Det er analyse- og rådgivningsselskapet Sponsor Insight som står bak den årlige undersøkelsen som rangerer sponsormarkedet i Norge. Rapporten baseres blant annet på intervju av 2000 sponsorer og antall sponsorkroner klubbene og organisasjonene får inn hvert år.

Av fotballklubbene er bare Rosenborg (3. plass) og Brann (7. plass) foran Strømsgodset på denne oversikten som toppes av henholdsvis Norges Skiforbund og Norges Fotballforbund.

- Dette er svært gledelige tall som viser at Strømsgodset står sterkt – også på nasjonalt plan. Det er også et resultat av langsiktig og målrettet arbeid på sport, marked og omdømme. Som klubb er vi både stolte og ydmyke over å være i så godt selskap, sier daglig leder Dag Lindseth Andersen.

En tydelig strategi

I strategiplanen som klubben lanserte i fjor sommer, står det at «Strømsgodset skal være regionens mest attraktive sponsorobjekt og vi skal utgjøre en forskjell for våre samarbeidspartnere».

- Dette innebærer at vi ønsker å bidra inn bedriftene både med vår prestasjonskultur og med vårt nettverk. Vi skaper viktige møteplasser som vi får veldig gode tilbakemeldinger på. Samtidig ser vi på våre samarbeidspartnere som en del av klubben, og vi setter stor pris på deres engasjement rundt det vi holder på med, sier Dag Lindseth Andersen.

_P4A8126Dag Lindseth Andersen

I strategidokumentet står det også at «Strømsgodset skal ta samfunnsansvar ved å engasjere oss i aktiviteter som bidrar til å bygge og berike det samfunnet vi er en del av». I løpet av de siste årene har vi iverksatt flere konkrete tiltak som underbygger nettopp dette, som Blåtimen, GodsetAkademiet, Gatelaget og samarbeid med Redd Barna.

Bevisstgjøring og gjennomføringskraft rundt disse to elementene, samt sportslig fremgang og økonomisk bærekraft, er en viktig årsak til at klubben anses som et av landets største og mest attraktive sponsorobjekt. Fundamentet for alt ligger i våre grunnverdier: Sulten. Inspirerende. Folkelig.

Skal forbli attraktive

- Vi skal være tydelig på hvem vi er, slik at Strømsgodset forblir like attraktive for næringslivet også i årene som kommer. I så måte er strategiplanen et viktig verktøy for oss, sier Lindseth Andersen.

- Vi ønsker å drive denne klubben på en måte som gjør at plasseringen på tabellen ikke nødvendigvis er det som styrer vår attraktivitet til enhver tid. Vi skal utvikle oss og bli bedre på alle områder, og vår målsetning om å «realisere drømmer og av og til utrette mirakler» ligger fast, sier Lindseth Andersen.

Strømsgodset budsjetterer med omlag 45 millioner kroner i markedsinntekter denne sesongen. Det er høye tall for en klubb på vår størrelse. Markedssjef Rune Marthinsen og hans stab har i en årrekke jobbet hardt for at våre mange samarbeidspartnere skal føle at de får noe igjen for det de spytter inn i klubben. Totalt har klubben over 150 store og små partnere i poolen, noe som klart indikerer at partnerne trives sammen med oss.

Her er de 20 største sponsorobjektene i følge rapporten:

1. Norges Skiforbund
2. Norges Fotballforbund
3. Rosenborg BK
4. Norges Håndballforbund
5. Stavanger Oilers
6. Norges idrettsforbund
7. Brann
8. Strømsgodset
9. Viking
10. Norges Skiskytterforbund
11. Vålerenga
12. Aalesunds FK
13. Norges Røde Kors
14. Odds ballklubb
15. Norsk Toppfotball
16. Molde FK
17. Kreftforeningen
18. Lillestrøm SK
19. Sykkel-VM
20. Sarpsborg 08

 

Annonse fra Eliteserien: